12-05-2007 Szczepan Zamok造 Satanowski
 

Die Theologie

"安iadomy tego, rzek im: Dlaczego tak m闚icie: bo chleb闚 nie macie? Jeszcze nie pojmujecie i nie rozumiecie? Tak t瘼e macie swoje serce?" (Mk 8,17-18)

Komunizm upad w 1989 roku i wszyscy, kt鏎zy twierdz, 瞠 w 1980 wiedzieli o tym, 瞠 Imperium Z豉 rozpadnie si w przeci庵u kilkunastu lat bezczelnie k豉mi. To zdanie potraktujmy jako tez. Je郵i kto si z ni nie zgadza niech dalej nie czyta. Niech usi康zie sobie przed kana貫m Discovery i poczeka na losowo wybrany film o II wojnie 鈍iatowej w Afryce albo o zab鎩stwie Kennedyego. Z jednego filmu po鈍i璚onego tragedii w Dallas dowie si, 瞠 za zamachem stali Kuba鎍zycy, z drugiego 瞠 CIA, z trzeciego, 瞠 zwi您ki zawodowe, z czwartego, 瞠 protestanccy radyka這wie z Ku - Klux - Klanu nie mog帷y znie嗆 katolickiej post瘼owo軼i demokraty i libera豉 JFK. Ponadto teoria pi徠a, sz鏀ta, si鏚ma, itd. Wszystkie te podejrzenia co do mocodawc闚 maj logiczne pod這瞠 i historyczno - spo貫czny kontekst. Niestety nie przybli瘸j nas o cal do rozwi您ania zagadki kto nam闚i strzelca do pos豉nia 鄉ierciono郾ej kuli w stron popularnego przyw鏚cy Wolnego 安iata i czy by nim na pewno Lee Harvey Oswald. Zwolennik ka盥ego z tych pogl康闚 znajdzie na angloj瞛ycznych stronach setki dowod闚 popieraj帷ych "jedynie s逝szn" tez. Ja sam mog za chwil na wikipedii umie軼i wikiartyku o wikifaktach na temat zamachu. B璠zie on wikiwiarygodny...

Rzymianie nauczyli nas, 瞠 gdy mamy przest瘼stwo to poszukuj帷 sprawcy zaczynamy od pytania: Qui bono? Niestety prezydent Kennedy to nie bogata ciotka otruta strychnin i nie wystarczy tylko sprawdzi kogo planowa豉 pomin望 w testamencie by mie kr庵 podejrzanych. Na 鄉ierci Kennedyego skorzysta mog這 wiele grup interes闚, ka盥a tysi帷krotnie bardziej ni Sowieci, dla kt鏎ych zmiana Kennedyego na hardego kowboja z Teksasu: Lyndona Johnsona nie oznacza豉 nic dobrego. Stosowanie zasady qui bono przy tego typu tajemnicach historii mo瞠 wr璚z prowadzi na manowce! ζtwo wyobrazi sobie polityczn korzy嗆 jak odnie嗆 mogli Amerykanie gdyby 13 maja 1981 roku strza Agcy przeszed nieca造 milimetr obok i zatrzyma serce polskiego papie瘸. Milionowe t逝my z 1979 roku podczas wizyty Jana Paw豉 II w ojczy幡ie i wzrost politycznej roli Ko軼io豉 obserwowany w Polsce stanowi przecie impuls dla kandydata na prezydenta USA Ronalda Reagana do u這瞠nia swojej 珺tpolitik, kt鏎a brzmia豉 "Zmiany za 瞠lazn kurtyn musz zacz望 si w Polsce. A droga do Polski teraz wiedzie przez Watykan." Co sta這 by si w Polsce na wie嗆 o zab鎩stwie papie瘸 mo積a za這篡 z bardzo du篡m prawdopodobie雟twem: masowe wyst徙ienia, pogrzeb - manifestacja, protesty, procesje, bia貫 marsze, oskar瞠nia o inspiracje Moskwy, nawet gdyby na gor帷ym uczynku uj皻o kardyna豉 Felici. Do tych oskar瞠 przy陰czy豚y si ca造 Zach鏚 - rozp皻a豉 by si wojna propagandowa. Zwi您ek Sowiecki musia豚y bacznie przygl康a si wydarzeniom w Polsce przez co os豉bi by swoje zaanga穎wanie w Afganistanie, spad這by jego znaczenie mi璠zynarodowe, a tak瞠 os豉b by ruch komunistyczny na ca造m 鈍iecie, kt鏎y 鈍i璚i wtedy triumfy (vide: udzia komunist闚 we francuskim rz康zie od 1981 r.). Prawdopodobne? Moim zdaniem jak najbardziej.

Tak samo jest z upadkiem komunizmu. To prawie tak jak z politycznym zab鎩stwem. Mamy trupa, a nie wiemy kto za tym stoi. Solidarno嗆 i Lech Wa喚sa (pseudonim z czas闚 opozycji nieznany, zdaniem niekt鏎ych "Bolek")? Vaclav Havel? Papie Jan Pawe II? Michai Gorbaczow? Ronald Reagan? Margaret Thatcher? Berli鎍zycy? Wy軼ig zbroje? Ekonomia? Kl瘰ka ideologiczna czerwonej zarazy? Sytuacja mi璠zynarodowa? Samob鎩stwo? Duch 安i皻y / Opatrzno嗆 Bo瘸 / Matka Boska Fatimska? Czy komunizm upad by w 1989 roku czy kiedy indziej gdyby prze篡 JFK a zgin掖 JPII? Jak wygl康a豚y 鈍iat gdyby tak w豉郾ie si sta這?

Popularnym, nawet w鈔鏚 ludzi s豉bej wiary jest przekonanie, 瞠 鄉ierciono郾y system pad dzi瘯i interwencji Boskiej, mod這m Polak闚 i kt鏎ej tam tajemnicy fatimskiej. Historyk oczywi軼ie musi ten proces rozpatrywa w innych kategoriach: 軼is造ch.

Pogl康, 瞠 historia jest nauk humanistyczn od po這wy XX wieku ma swoich przeciwnik闚. Ich zdaniem jest to jak najbardziej przedmiot 軼is造: konkretni ludzie, konkretne miejsce, konkretna data, konkretny kontekst, przyczyny, skutki. Coraz nowsza aparatura naukowa i daleko posuni皻y rozw鎩 bada. Wszystko to wype軟ia warunki 軼is這軼i. Zwolennicy humanistycznego znaczenia historii podnios zaraz koronny argument: cz這wiek. Historia, w przeciwie雟twie do matematyki, czy fizyki nie mo瞠 by - nawet teoretycznie - nauk o przesz這軼i czego bez cz這wieka. Trudno m闚i o historii Marsa. Historia Ksi篹yca zaczyna si od lipca 1969 roku mimo, 瞠 nasz naturalny satelita ma by mo瞠 i 4,5 mld闚 lat.

Historia moim zdaniem natomiast jest spoiwem nauk 軼is造ch i humanistycznych. Nie mo瞠 by klasyczn nauk 軼is陰 gdy nie narodzi豉 si z obserwacji i poznawania pewnych proces闚 i praw b康 ch璚i uporz康kowania rzeczywisto軼i za pomoc jakiego logicznego systemu. Nie jest te typowo humanistyczna bo o ile cz這wiek jest tu podstaw jej zainteresowania to nie jest - do ko鎍a - jak np. w filozofii czynnikiem tw鏎czym. Podobnie jest i z innymi naukami jak np. j瞛ykoznawstwem. Po prostu: Historia jest najbardziej 軼is造m przedmiotem w鈔鏚 nauk humanistycznych i najbardziej humanistycznym w鈔鏚 nauk 軼is造ch. Zamek - zip spinaj帷y dwie strony jednego swetra. Po逝dnik 180. Paradoks kuli: im bardziej oddalamy si od jakiego przedmiotu tym bardziej si do niego przybli瘸my, prawda? Tak nauk jest w豉郾ie historia.

Nauka, zw豉szcza w okresie pami皻nego O鈍iecenia dzieli豉 si w豉郾ie na te dwie kategorie: 軼is陰 i humanistyczn. Stoj帷y w opozycji do O鈍iecenia Romantyzm wprowadzi - pokutuj帷e niekiedy do dzi my郵enie, 瞠 o ile matematyka, fizyka, chemia to "m璠rca szkie趾a i oko" to literatura, filozofia, historia pozwalaj spojrze "gdzie wzrok nie si璕a". Oczywi軼ie nie ma to nic wsp鏊nego z akademickim podej軼iem do nauki w og鏊e, ale gdzie w nas k喚bi si pokusa by humanista zarzuci 軼is這wcowi: nieczu這嗆, perspektyw maszyny i odrzucanie wszystkiego czego nie da si u這篡 we wzory i by 軼is這wiec zarzuci humani軼ie: rozmycie, mimozowato嗆 w wyci庵aniu wniosk闚, bezp這dne pierdolenie dla pierdolenia, skupianie si na bardziej na formie.

Na szcz窷cie wsp馧czesn nauk trudno ju dzieli wed逝g dziewi皻nastowiecznego schematu. Dzi proponowa豚ym - nie ja jeden - podzia na nauk klasyczn i now nauk, przez konserwatyst闚 z Cambridge nazywanych zapewne pseudonauk. I tak: w pierwszym zbiorze mamy: matematyk, fizyk, chemi, biologi, geografi, histori, lingwistyk, astronomi i setki innych: genetyk, biofizyk, meteorologi, gleboznastwo, medycyn, psychologi i przedmioty artystyczne. W鈔鏚 tych drugich mamy g堯wnie tzw. nauki spo貫czne takie jak: socjologia czy politologia.

R騜nica pomi璠zy tymi grupami polega na tym, 瞠 w pierwszej (og鏊nie b康 tylko w pewnym zakresie zainteresowania) mamy precyzyjne poj璚ia: geografia rozwali si bez poj璚ia r闚nika, chemia bez poj璚ia pierwiastka, matematyka bez jasnego i bezdyskusyjnego okre郵enia tego co to jest liczba czy dzia豉nie matematyczne. Jak wygl康a by mog豉 literatura naukowa z zakresu genetyki gdyby鄉y mieli trzydzie軼i pi耩 r騜nych propozycji tego co to jest chromosom? Czy mie軼i si Wam w pale, 瞠 definicja pr騜ni mog豉by by kontrowersyjna i nie uznawana przez wszystkich fizyk闚? W drugiej grupie nie mamy tak jasnych i pewnych okre郵e. Politolodzy na pierwszych wyk豉dach dowiaduj si co to jest partia polityczna. Wed逝g jednej definicji, wed逝g drugiej, wed逝g trzeciej. Wed逝g tego profesora, wed逝g tamtego...

Czym w takim razie jest teologia? Niczym innym jak nauk 軼is陰. Z tym, 瞠 wysoce abstrakcyjn! Ka盥y z czytaj帷ych ten artyku przyzna, 瞠 s obszary nauki w kt鏎ych cz這wiek dzia豉 na podstawie pewnego um闚ionego za這瞠nia. Tak powie astronom, tak powie kto kto zna pocz徠ki matematyki, czy fizyki. Oczywi軼ie tak jak filozofia, czy etyka teologia jest nauk modelow, czyli zak豉da definicje podstawowe (B鏬, moralno嗆, Objawienie, i in.) natomiast czuje te, 瞠 badanie prawid這wo軼i rodzi pewne pogl康y. St康 ka盥y filozof mia swoje koncepcje, etyk swoje oceny, teolog swoj pobo積o嗆. Tak samo jest z architektami. Znajomo嗆 tajnik闚 rzemios豉 nie powoduje, 瞠 budynek b璠zie si nam podoba. Tak jak architektura tak samo teologia czy filozofia jest impulsem do dzia豉lno軼i swobodnej i tw鏎czej. Wychodzi wi璚 poza ramy sztywnego procesu badawczego.

Czy teologia jest nauk historyczn? Jak do tej pory nie. By zaliczy j do tego grona nale篡 by udowodni jej rol pomocnicz w stosunku do historii. I to nie w postaci przydatno軼i wiedzy wynikaj帷ej z teologii, ale w postaci znajomo軼i jej warsztatu naukowego. Czy mo積a by ustawi teologi gdzie pomi璠zy paleografi a sfragistyk? Zdecydowanie nie! Chocia dla niekt鏎ych pewnie jest to nowy dzia archeologii, kt鏎y polega na poszukiwaniu czego czego si nigdy nie znajdzie. Pytanie tylko czy B鏬 jest wtedy Bursztynow Komnat czy mityczn Atlantyd...

Wr鵵my do wyj軼iowej tezy o upadku komunizmu. Czy jest to temat ze wszechmiar politologiczny, historyczny, spo貫czny, ekonomiczny? Tak. Dlaczego wi璚 ani jeden politolog, historyk, socjolog, ekonomista nie przewidzieli upadku Muru Berli雟kiego i przemian w Polsce oraz rozpadu ZSRR?

Jeden z teolog闚 powiedzia po pierwszej wizycie Jana Paw豉 II w Polsce: "Dla nas teolog闚 jest jasne, 瞠 komunizm w Polsce upadnie w ci庵u dziesi璚iu lat. To pewne jak to 瞠 dwa razy dwa daje cztery. Prosz przyj嗆 do mnie za dziesi耩 lat..." S這wa te powiedziane zosta造 wieczorem, 4 czerwca 1979 roku. Kto je powiedzia ujawni w dziesi徠ej herbatce, ale pewnie wi瘯szo嗆 z Was si domy郵a... Czy jakakolwiek nauka jest w stanie wyja郾i pisanie pismem prostym po liniach krzywych?

Szczepan Zamok造 Satanowski  

1.   12.5.2007   12:9:8 安i皻y
Ja oczywi軼ie powiem 瞠 w innych wersjach naszego 鈍iata Papie umar a JFK jeszcze 篡je i po kr鏒kiej prezydenturze zaj掖 si kr璚eniem film闚 porno. W jeszcze innych wersjach to Hitlera wygra wojn, a w innych Polacy s wyznawcami Islamu. Tak naprawd koncepcja wszech鈍iat闚 r闚noleg造ch, ma bardzo solidne fizyczne podstawy i nie jest tylko wymys貫m tw鏎c闚 SF.

Wracaj帷 do tematu, w naszym 鈍iecie Papie nie zgin掖 podczas zamachu, a w innych zgin掖. Mamy wi璚 klasyczny przyk豉d zasady antropicznej, zamiast cudu.

I to nie jest tak 瞠 ja nie wierz w Boga. Ja po prostu nie wierz w Boski interwencjonizm. Rzeczywisto嗆 zwykle okazuje si o wiele bardziej z這穎na, ni nam si wydaje. Przyczepianie etykietki cudu, do rzeczy kt鏎ych si nie rozumie jest podobn praktyk, jak stosowali kiedy 瞠glarze, przy sporz康zaniu map. Je郵i nie wiedzieli co jest dalej, po prostu zaznaczali na mapie 瞠 tam s potwory, lwy itp. i mieli k這pot z g這wy.

Co do upadku komuny, to system zbudowany na takich bredniach po prostu nie m鏬 by stabilny. No gdyby nie "Bolek", Papie i inni aktorzy oraz staty軼i mo瞠 potrwa by jeszcze z dziesi耩 lat d逝瞠j ;->
2.   12.5.2007   22:24:49 mat馧
Gwoli 軼is這軼i: historia jest nauk teologiczn. Wiem to z pierwszej mo積aby rzec r瘯i. Du穎 racji ma moim zdaniem 安i皻y w swoim komentarzu. Ja r闚nie uwa瘸m 瞠 to czym 篡jemy na co dzie jest tylko jedn z wielu milionowych mo磧iwo軼i, kt鏎e dziej si r闚nolegle. Nie trzeba daleko szuka. Wystarczy przygl康n望 si religii buddyjskiej, albo np. zdaniu,kt鏎e wypowiada 鈍. Piotr do Chrystusa: "A kim Ty jeste: Eliaszem, Moj瞠szem?". Czyli jaka forma tych 鈍iat闚 r闚noleg造ch istniala w od zawsze w poj璚iu ludzi. Cieszy mnie ogromnie 瞠 nauka to potwierdza. Co do upadku komunizmu, boskiej interwencji oraz trzeciej tajemnicy fatimskiej. Ja bym po陰czy wypowied Szczepana z komentarzem 安i皻ego. Czy w sytuacji gdy istnieje niesko鎍zenie wiele 鈍iat闚 r闚noleg造ch s one bardzo zr騜nicowane, czy te podobne do siebie? Czy zjawiska s podobne? Czy s pewne ramy poza kt鏎ymi nie mo積a si porusza? S康z 瞠 tak w豉郾ie jest. Wtedy problem interwencjonizmu mamy rozwi您any - po prostu co jest albo nie jest wykonalne. Nam si wydaje 瞠 to boski interwensjonizm a mo瞠 by po prostu tak 瞠 prawa ustanowione przez Niego raz na zawsze po prostu wykluczaj extrem. Boski interwencjonizm wi璚 I TAK I NIE. M康re prawo ustanowione raz na zawsze samo reguluje zjawiska. IDEALNA KONSTYTUCJA
3.   13.5.2007   21:1:16 安i皻y
To nawet nie chodzi o ograniczenia. Po prostu w naszej wersji 鈍ita Papie prze篡, m闚imy 瞠 to cud bo znale幢i鄉y si akurat w tej wersji. Gdyby JPII nie prze篡 m闚iliby鄉y 瞠 to Matka Boska Fatimska Go zabra豉.
4.   13.5.2007   21:17:7 mat馧
No w豉郾ie - wszystko mie軼i si doskonale w zbitce poj璚iowej chrzescija雟twa. Zawsze s co najmniej 2 wyj軼ia ale te wyj軼ia i tak wpisuj si w jaki kontekst kulturalno-religijno-spo貫czny
5.   13.5.2007   21:49:34 安i皻y
No to troch jak z cyga雟kimi wr騜bami. Poznasz albo nie poznasz, kobiet. Brunetk albo blondynk. Zakochasz si, lub si nie zakochasz.

I co ? Cyganka zawsze b璠zie mia豉 racj. Co prawda takie rzeczy jak telepatia czy jasnowidzenie w zasadzie mog by, z fizycznego punktu widzenia mo磧iwe, to do tej pory nie mamy na to dowod闚. Ba nawet podr騜e w czasie (a dok豉dniej w czasie i mi璠zy wszech鈍iatami r闚noleg造mi), s mo磧iwe. Skoro to jest mo磧iwe to i przekaz informacji takimi drogami jest mo磧iwy.

Niestety jak do tej pory wszelkie eksperymenty, w kt鏎ych badano zdolno軼i radiestet闚 jasnowdz闚 i innych magik闚, jasno wykaza造, 瞠 ludzie ci nie maj 瘸dnych takich zdolno軼i. Nie ma ani jednego dowodu. Chodzi mi o rzetelne dowody, a nie jakie pseudodowody w stylu: dzi rano wizia貫m ufo i to jest niezbity dow鏚.

W jednym z eksperyment闚 najznamienitsi na 鈍iecie radiesteteci, mieli znale踵 rur z p造n帷 wod, znajduj帷 si metr pod ich stopami. Pomieszczenie eksperymentalne by這 okr庵貫 a rur zamontowano tak, 瞠 mo積a by這 j obraca pod dowolnym k徠em. Wpuszczano delikwenta do tego pomieszczenia i kazano mu znale踵 gdzie jest rura. Ka盥y mia kilka pr鏏. Po ca造m eksperymencie wyniki zsumowano i sprawdzono trafno嗆 odpowiedzi. Okaza這 si 瞠 nie wyst瘼uje 瘸da korelacja pomi璠zy wskazaniem radiestety a pozycj rury. Oczywi軼ie to pewnie spisek bezdusznych naukowc闚, pragn帷ych odebra nam magi 篡cia. By mo瞠, ale fakt jest faktem.
6.   13.5.2007   22:9:17 安i皻y
No pojecha貫m troch nie na temat, ale c騜.
7.   14.5.2007   9:5:39 Rados豉w
Widz, 瞠 pod artyku貫m mamy wiele temat闚. Spr鏏uj ustosunkowa si do wszystkich.

1. Co musi by w telepatii albo innym 鈔odku komunikacji, bo ca造 weekend pr鏏owa貫m skleci par s堯w o Dallas, a tu rano wchodz na KonglO i mam tekst Szczepana jak 篡wy....:)
2. Zdaje si, 瞠 Lem przewidzia upadek ZSRR, szukam 廝鏚豉 od paru lat i niestety w dalszym ci庵u nie wiem, czy to prawda
3. Z tym 4 czerwca 1979 to pojecha貫 Szczepan..... oj pojecha貫!
4. Je郵i ktokolwiek uwa瘸, 瞠 posiada jakie paranormalne zdolno軼i i potrafi je udowodni - metod 安i皻ego - w spos鏏 powtarzalny to zapraszam do wzi璚ia udzia逝 w milion dollar contest tutaj: http://www.randi.org/research/
Tylko uwaga - szef funadacji Randiego jest zawodowym-d逝goletnim iluzjonist i gi皻e 造瞠czki, ani gin帷e porfele go nie kr璚!
5. By豚ym zapomnia - wracaj帷 do Ostpolitik Reagana przez ca貫 lata osiemdzisi徠e. Pami皻acie co ostatecznie pogr捫y這 Forda w czasie boju o fotel w Bia造m Domu w 1976? Powiedzia, 瞠 "nie s康zi, aby Polacy czuli si zdominowani przez ZSRR". Wybory wygra Carter, kt鏎y odwiedzi Polsk i w og鏊e na poziomie politycznym i militarnym walczy z Imperium Z豉 a si gotowa這. Jak na ironi.... po 4 latach wybory z Reaganem przegra. I to w豉郾ie republikanin Reagan - wraz z JPII i Bolkiem jest identyfikowany z poci璚iem glinianych n鏬 kolosowi.
6. NO to jeszcze jeden ma造 cytacik z Reagana:"My fellow Americans, I'm pleased to tell you today that I've signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes."
ten 瘸rt wypowiedzia prezydent 11 kwietnia 1984 - dziesi耩 lat p騧niej (w 1994) po komunizmie w naszej cz窷ci Europy i ZSRR by造 ju tylko wspomnienia. Ciekawe tylko, 瞠 w豉郾ie wtedy zacz窸y one by coraz cieplejsze.
8.   14.5.2007   16:35:4 Szczepan Zamok造 - Satanowski
Tak, z tym Fordem to nawet mu Carter wypomnia w debacie, 瞠 jest to najlepszy "polish joke" jaki s造sza...